استارتاپ ؟؟

استارت آپ یک کمپانی نوپا می‌باشد که برای یک مسئله راه حلی نوین را ارائه می‌دهد، همچنین می‌توان گفت که تضمینی برای موفقیت از طریق این راه حل نمی‌باشد. بهتر است بدانید که امروزه در دنیای فناوری و تکنولوژی شاهد استفاده زیاد از استارتاپ هستیم. همچنین می‌توان گفت بعضی افراد استارت آپ را یک فرهنگی نو برای بیان اندیشه‌های نو و ایجاد خلاقیت می‌دانند؛ که هدف آن برطرف کردن مشکلات موجود می‌باشد.

استارت آپ یا استارتاپ به کسب و کارهایی گفته می‌شود که قبل از آن هیچ نمونه مشابه دیگری در کشور و حتی دنیا وجود نداشته باشد، این بدان معنی است که استارتاپ برای اولین بار توسط اشخاص یا شرکت‌ها تاسیس ‌شود. لازم به ذکر است که تعریف استارت آپ تنها به کسب و کار مربوط نمی‌شود. می‌توان گفت امروزه مخصوصا در بین جوانان صحبت‌های زیادی در مورد کارهای تازه تاسیس شده و استارت اپ‌ها وجود دارد. خیلی‌ها ایده‌های جدیدی در ذهن دارند که فکر می‌کنند می‌توانند با آنها باعث متحول و دگرگون شدن دنیا شوند. استارت اپ کوتاه شده عبارت start up company به معنای شرکت نوپا و تازه تاسیس شده می‌باشد. جالب است بدانید که شرکت‌ یا کسب و کارهای جدیدی که در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده اند، که رشد صعودی دارند و با ایجاد راه حل‌های جدید و خلاقانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز شکل گرفته اند جزء استارت آپ محسوب می‌شوند.

رویداد های استارتاپی !

رویدادهای استارتاپی از جمله گردهمایی‌ها و همایش‌هایی است که با رویکرد بررسی، داوری، شناخت ایده‌ها، استارتاپ‌های برتر و از سوی دیگر با دیدگاه یافتن دوستان و ایده‌های هم‌سو و هم‌چنین پیدا کردن هم‌تیمی‌‌ها و ایجاد روابط دوستانه و تشکیل تیم‌های جدید برای شرکت‌کنندگان به حساب می‌‌آیند.

رویدادهای استارتاپی مکان مناسبی برای صاحبان کسب و کار است تا بتوانند ایده‌های نو و فکرهای تازه و ذهن‌های خلاق‌تری را به سوی شرکت خود جذب کنند و اما برای آن‌ها که به دنبال یک فرصت برای شناساندن خود و خلاقیت‌های فردی‌شان در رابطه با ایده‌پردازی می‌باشند نیز مکان مناسبی است تا بتوانند با گروه‌ها و افراد هم‌فکر با خود آشنا شوند و تفکرات خود را به اشتراک با آن‌ها بگذارند.

استارتاپ ویکند

وقتی‌که صحبت از استارتاپ و رویدادهای استارتاپی می‌شود اولین نامی که به ذهن همه می‌رسد نام استارتاپ ویکند‌هاست، رویدادی 54 ساعته که علاقه‌مندان به راه‌اندازی استارتاپ را در 2 روز به صورت فشرده با مقوله‌های ساخت تیم، تبادل ایده، طراحی یک مدل کسب و کار، طریقه ارائه مدل کسب و کار خود و چگونگی توسعه و پیشرفت طرح‌ها در برابر داوران و مربیان آشنا می‌‌شوند. رویدادی که در آن به غیر از یادگیری، به شبکه سازی و پیدا کردن هم‌تیمی‌ و سنجیدن ایده‌های خود نیز پرداخته می‌‌شود.

مختصری درباره مجموعه رویداد ملّی کارآفرینی ژنوم

مجموعه رویداد ملّی کارآفرینی ژنوم اولین رویدادی است که قراره به صاحبان ایده در حوزه های علوم زیستی و علوم ژنتیک کمک کند تا بتواند به صورت تخصصی ایده های خودشون رو تبدیل به یک محصول نمایند و در نهایت بتوانند برای خودشان کسب و کار دلخواهشان را راه اندازی کنند.

در اسفند ماه سال 1397 چندین نفر از فعالین استارتاپ های یزد و دیگر شهرستان ها با تشکیل یک گروه تحقیقاتی و با برسی رویداد های کارآفرینی گذشته و همچنین برسی نقاط قوت و ضعف رویداد ها توانستند به مدت 4 ماه قالبی متفاوت را در مقایسه با تمامی رویداد های گذشته را ارائه دهند. در شکل زیر میتوانید برخی از مهمترین رویکرد ها، اهداف و برنامه های رویداد ملّی کارآفرین ژنوم را مشاهده نمایید.

به طور کلی مجموعه رویداد ملّی کارآفرینی ژنوم با هدف قراردادن خروجی رویداد ( معرفی ایده هایی با قابلیت اجرایی و متناسب با نیاز بازار ) در تلاش است تا با ایجاد فضای کاملا تخصصی و متناسب با موضوع رویداد و همچنین با بهره گیری از اساتید مجرب و برنامه ریزی موثر، در راستای ارتقا سطح استارتاپی کشور مخصوصا حوزه علوم زیست شناسی و ژنتیک بردارد.

چرا مجموعه رویداد ؟!!

همانطور که در ابتدا گفته شد یکی از اهداف مهم رویداد ملّی کارآفرینی ژنوم برگزاری رویدادی با استاندارد های ملّی و بین الملی و با خروجی نتیجه بخش میباشد. در رویداد های استارتاپ ویکند با توجه به مدت زمان کم و همچنین پیچیدگی برخی از ایده ها، نمیتوان به صورت موثر بر روی ایده ها تمرکز کرد و مدل کسب و کار استانداری را یرای آن ارائه داد و در نهایت میتوان گفت شرکت های استارتاپی که با مدل های کسب و کار ناقص شروع به کار میکنند در بازه زمانی کوتاه و قبل از رسیدن به مرحله درآمد زایی با شکست مواجه میشوند.

از این رو تیم برگزار رویداد با در نظر گرفتن 3 بخش اصلی و 2 بخش جانبی فرصتی را فراهم آورده تا علاقه مندان به کارآفرینی بتواند یاد بگیریند که چگونه ایده پردازی کنند، چگونه تیم سازی کنند، چگونه به صورت گروهی بر روی طرح و ایده خود کار کنند و در نهایت بتوانند مدل کسب و کار جامع و کاملی را به سرمایه گذاران ارائه دهند که در ادامه به توضیح هر بخش میپردازیم.

بخش های اصلی رویداد

سمینار ملّی ژنوم :

این بخش از یک سری پنل سخنرانی تشکیل شده که در آن اساتید و کارآفرینان برجسته کشوری و در ارتباط با محوریت های رویداد به صحبت میپردازند.

هدف اصلی برگزاری این سمینار معرفی تکنولوژی های جدید حوزه های علوم ژنتیک و علوم زیستی و همچنین برسی چالش ها، مشکلات،فرصت ها و نیاز های جامعه در این حوزه ها میباشد. که به واسطه آن مخاطبان میتوانند ایده پردازی کنند و یا ایده های خود را ارتقاء دهند.

ایده شو ملّی ژنوم :   

با توجه به نتایج تیم تحقیقاتی ژنوم مشخص شد که یکی از مهمترین عواملی که باعث میشود رویداد های استارتاپی خروجی مناسبی نداشته باشند داوری اولیه ایده ها میباشد که در برخی از رویداد ها نیز مشاهده شده است که داوری به طور کامل توسط افراد حاضر در سالن انجام شده و رای داوران نقشی ندارد.

برگزاری ایده شو این فرصت را ایجاد میکند تا ایده ها به صورت حرفه ای تر و موثر داوری شود . بدین صورت که در ابتدا صاحبان ایده به مدت 3 دقیقه عنوان ایده خود را بیان نموده و به صورت مختصر پیرامون آن توضیح خواهد داد. پس از آن داوران از میان تمامی ایده ها 20 ایده را انتخاب نموده و افراد حاضر در سالن باید به این 20 ایده توسط سامانه دیجیتال رویداد رای دهند. که در نهایت 10 ایده برتر انتخاب شده و برای ورود به بخش بوت کمپ معرفی میشوند.

بوت کمپ 14 روزه ملّی ژنوم :

بوت کمپ یا استارتاپ 14 روزه ملی ژنوم مجموعه ای از دوره ها و فعالیت های برنامه ریزی شده است که به هر صاحب ایده کمک میکند تا ایده خود را به بهترین شکل ممکن برای ارائه به سرمایه گذار آماده نمایید.

صاحبان ایده های منتخب شده در ایده شو پس از دریافت ابلاغیه از سمت شورای برگزاری به مدت یک ماه فرصت دارند تا مطابق با دستور العمل های ارسال شده و استاندارد های رویداد اقدام به تیم سازی نمایند. پس از ثبت نام تیم در بخش بوت کمپ، فعالیت این تیم به مدت 11 روز در یک فضای مجازی و زیر نظر منتور ها اغاز می شود. در این مدت تیم ها باید به صورت روزانه فعالیت هایی که برای آنها در نظر گرفته شده (شرکت در کارگاه های تخصصی، انجام فعالیت های تحقیقاتی و …) را انجام داده و امتیاز کسب نمایند. همچنین تیم ها باید در طی این 11 روز با اطلاعاتی که جمع آوری نموده اند مدل کسب و کاری که برای آنها در نظر گرفته شده را تکمیل نمایند. شکل زیر یک نمونه مدل کسب کار موسوم به مدل کسب و کار BMC یا Business Model Canvas را نشان میدهد.

پس از 11 روز فعالیت غیر حضوری در روز دوازدهم همه تیم ها در محلی که توسط واحد اجرایی رویداد در نظر گرفته شده جمع خواهند شد و ضمن نهایی کرد مدل های کسب و کار خود اقدام به اماده سازی مقدمات برای بخش اعتبار سنجی خواهند نمود.

بخش اعتبار سنجی در واقع یک نمایشگاه هست که هر تیم میتواند همانند یک شرکت تجاری دکور طراحی کند و با تهیه انواع مدل های گرافیکی،موشن گرافی و اینفوگرافی به مدت یک روز اقدام به معرفی کسب و کار خود نماید. لازم به ذکر است که مخاطبیان این رویداد عموم مردم (سرمایه گزاران، اساتید،دانشجویان و…) میباشند که خود این فرصت را در اختیار هر تیم قرار میدهد تا بتواند به صورت مجزا از رویداد اقدام به جذب سرمایه گزار نماید

پس از آن تیم ها نتایج و دستاورد های خود را به مدت 10 دقیقه در مقابل هیئت داوری و دیگر حاضرین سالن ارائه داده و آخرین امتیاز خود را دریافت خواهند کرد. در نهایت با جمع آوری امتیازات کسب شده در مدت زمان 14 روز، تیم های اول، دوم و سوم مشخص شده و به شتاب دهنده های معتبر جهت ادامه روند راه اندازی کسب و کار خود معرفی خواهند شد.

بخش های جانبی رویداد

نشست علمی کارآفرینی ژنوم :

نشست های علمی کارآفرینی در واقع بوت کمپ های یک روزه هست که در هر ارگان و دانشگاهی میتواند توسط انجمن های علمی دانشجوی و … برگزار شود. به طور کلی مهمترین هدف این نشست ها ایجاد شور و انگیزه کارآفرینانه در میان جوان و دانشجویان و همینطور ایجاد فرصتی برای آشنایی دانشجویان با مباحث علمی و کارآفرینی میباشد. نشست های علمی کارآفرینی در طول سال و با حمایت و نظارت شورای برگزاری ژنوم برگزار خواهد شد و دبیران انجمن های علمی میتوانند با ارسال درخواست به دبیرخانه ژنوم اقدام به برگزاری این نشست ها نمایند.

بازدید علمی ژنوم :

همانطور که میدانید یکی از الزامات راه اندازی استارتاپ ایده پردازی است که از دیدگاه بسیاری از مردم کاری بسیار سخت و دشوار می باشد. اما در اصل این امر بسیار سخت و دشوار نیست و تنها نیاز هست تا خلاقیت های ذاتی ذهن خودمون رو به کار بگیریم و به آنچه را که در اطراف خود هست را با زاویه دیگری ببینیم. بازدید های علمی زیر نظر کارشانسان مجموعه ژنوم این فرصت را ایجاد میکند تا بتوانیم خلاقیت های ذاتی ذهن خودمان را پرورش دهیم و تبدیل به بهترین ایده پرداز شوید.

فنّاوری دیجیتال در رویداد

در کنار همه ی نوآوری هایی که تا اینجا به آن اشاره شد استفاده از فناورهای دیجیتال نیز از دیگر مواردی هست که این رویداد را نسبت به موارد مشابه متمایز میکند.در این رویداد سعی شده تا با استفاده از فناوری های دیجیتال کلیه امور اجرایی از شروع تا پایان توسط اتوماسیون ها و سامانه های نظارتی و مانیتورنگ کنترل و کاربران بتوانندتنها با آیدی کارت دیجیتالی خود به راحتی از بسیاری از خدمات رویداد بهره ببرند.این سامانه ها که برای اولین بار توسط شرکت سپهر داده ایرانیان و شرکت وستا صنعت طراحی و ساخته شده است، رویداد ملّی کارآفرینی ژنوم را به یک رویداد دیجیتالی تبدیل کرده است که میتوان گفت اول رویداد کارافرینی هست که در ایران با این سطح از تکنولوژی برگزار می شود.

چشم انداز رویداد

یکی دیگر از مشکلات مهم اکو سیستم های استارتاپی برگزاری رویداد های فصلی توسط گروه های غیر حرفه ای می باشد که نه تنها به گسترش و معرفی استارتاپ ها کمکی نمی کند بلکه باعث ضربه زدن به این حوزه نیز می شود. از آن جا که اساس شکل گیری مجموعه رویداد ملّی کارآفرینی ژنوم مبنا قرار دادن گسترش فعالیت های کارآفرینانه در حوزه علوم ژنتیک و زیست شناسی بود، تیم برگزاری این رویداد تصمیم گرفت با برنامه ریزی 5 ساله، حداقل 5 دوره از این رویداد را با موضوعات مختلف در حوزه های ذکر شده برگزار نماید. امید آن است این مجموعه رویداد بتواند در آینده ای نه چندان دور با یاری دانشگاه ها و ارگان های خصوصی و دولتی به عنوان یکی از رویداد های مطرح در عرصه ملّی و بین المللی بدل شود.

محوریت های اولین دوره از رویداد ملّی ژنوم

میکروبیولوژی: غذایی، صنعتی، پزشکی، کشاورزی و محیطی

بیوتکنولوژی میکروبی: در زمینه سویه های باکتریایی و پروبیوتیک ها

ژنتیک میکروبی: در زمینه کلونینگ و دستکاری های توالی ژنی

تاریخ های مهم
جدول هزینه های ثبت نام